جامانده از یاران؛ گفت وگو با حمید رضا اسدی

گفت وگو با حمید رضا اسدی استاد محترم درس دفاع مقدس
گلف(پایگاه منتظران شهادت) به مناسبت هفته دفاع مقدس از جناب سرهنگ حمیدرضا اسدی یکی از یادگاران جنگ ایران و عراق و از اساتید محترم درس دفاع مقدس میباشند، به شرح زیر از ستاد شاهد نقل مینماید:
آقای حمید رضا اسدی ضمن عرض سلام و احترام خودتان را معرفی بفرمایید؟
سلام بر آنهايی که از نفس افتادند تا ما از نفس نيفتيم، سلام بر دلاورانی که قامت راست کردند تا قامت ما خم نشود و سلام بر مجاهدانی که به خاک افتادند تا ما به خاک نيفتيم.
حميدرضا اسدی سرهنگ پاسدار بازنشسته سپاه و مدرس درس مبانی دفاع مقدس در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد هستم و بهعنوان يکی از رزمندگان و جانبازان دفاع مقدس، هفتۀ دفاع مقدس را خدمت رهبر معظم انقلاب و ملت شهيدپرور ايران و دانشگاهيان تبريک میگويم.
شما چه مدت در جبهههای حق عليه باطل حاضر شدید و در چه عملیاتهایی شرکت یافتید؟
در عملياتهای والفجر مقدماتی، بيتالمقدس، والفجر ۴، بدر، کربلای ۴ و کربلای ۵ در منطقۀ شلمچه، خرمشهر، چذابه، جزاير مجنون و کردستان و بعد از پايان جنگ هم در منطقه شمال غرب سردشت و بيرون شهر و حضور در تيپ آقا قمر بنیهاشم و لشکر نجف اشرف در کنار رزمندگان بودم.
چه خاطرهای از دوران دفاع مقدس به یاد دارید که از آن بهعنوان بهترين خاطرۀ این دوران یاد میکنید؟
بهترين خاطرهای که میتوان از دفاع مقدس برای نسل امروز بيان کرد، وحدت و ولايتپذيری، ايثار رزمندگان، همدلی و پشتيبانی مردم و تمام اقشار از رزمندگان دفاع مقدس، رهبری امام خمينی(ره) بهعنوان فرماندهی کل قوا و ولايتپذيری رزمندگان از فرمان امام خمينی(ره)، وحدت ارتش و سپاه بهعنوان دو بازوی قوی بود که عامل پيروزی شد.
دفاع مقدس برای شما چه درس و پیامدی بههمراه داشت؟
بزرگترين درس دفاع مقدس درس ايثار، قناعت، شهادتطلبی و ولايتپذيری بود. رزمندگان تمام اين اصول را همراه با دعا، مناجات و نماز شب در دستور کار خود داشتند و همين عوامل صدام ملعون را به خاک سياه نشاند. خوشا به حال آنان که سبکبال و عاشق به سوی پروردگار خود پرکشيدند، اميدوارم بتوانيم اين رشادتها را به نسل جوان منتقل کنيم.
شما بهعنوان یکی از رزمندگان جنگ تحمیلی،احساستان در این هفته، که هفتۀ دفاع مقدس است را بیان کنید.
به عنوان عضوی از جامعۀ جاماندگان، رزمندگان و ايثارگران دفاع مقدس و مدرس درس مبانی آشنايی با دفاع مقدس در دانشگاه احساس سرور و خوشحالی دارم؛ چراکه خداوند عمری ديگر به من عطا کرد تا بار ديگر هفتۀ دفاع مقدس را درک کنم و سر تعظيم مقابل خانوادۀ شهدا و رزمندگان دفاع مقدس فرود آورم که با ايثار و ازخودگذشتگی خود امنيت و آرامش را برای ما به ارمغان آوردند.
از نظر شما ارزش و اهمیت دفاع مقدس در چیست و چرا هر ساله آغاز این دوران را گرامی میدارند؟
و یک سؤال دیگر، صدام چگونه با توهم فتح تهران به خاک سیاه نشست؟
بهتر است قبل از پاسخ به اين سؤال نگاهی به گذشته و تاريخ داشته باشيم.
- به موجب قرارداد ننگين گلستان در سال ۱۸۱۳ ميلادی در زمان فتح علیشاه قاجار آذربايجان و گرجستان از ايران جدا شد. (حدود ۲۰۵ سال پيش)
- منطقۀ نخجوان و ارمنستان به موجب قرارداد ننگين ترکمنچای در سال ۱۸۲۸ ميلادی (زمان فتحعلیشاه) از ايران جدا شد. (۱۹۰سال پيش)
- افغانستان و هرات به موجب معاهدۀ پاريس در سال ۱۸۵۷ ميلادی زمان محمد شاه قاجار از ايران خارج شد. (۱۶۱ سال پيش)
- ترکمنستان، ازبکستان و قرقيزستان به موجب قرارداد سال ۱۸۸۳ ميلادی در زمان ناصرالدين شاه قاجار از ايران جدا شد. (۱۳۷ سال پيش)
- بخشی از سيستان به موجب قرارداد ننگين حکميت «ژنرال اسميت» در زمان حکومت قاجار در دو مرحله از ايران جدا شد. (۱۱۳سال پيش)
- مجمع الجزاير بحرين با ۳۳ جزيره ارزشمند در سال ۱۳۵۰ شمسی در زمان محمدرضا شاه پهلوی از ايران جدا شد (۴۷ سال قبل).
- شهر بندری و زيبای فيروزه در شرق دريای مازنداران قبل از انقلاب در زمان محمدرضا شاه پهلوی از ايران جدا شد.
در نقطۀ مقابل در جنگ تحميلی بهمدت هشت سال با دنيا جنگيديم و ۱۸۸ هزار و ۱۵ شهيد تقديم نظام کرديم و اکنون با افتخار اعلام میکنيم که در جنگ تحميلی حتی يک وجب از خاک ميهن اسلامی را از دست نداديم، موجب بيداری کشورهای اسلامی و مظلوم شديم، قدرت اسلام و ايران را به ابرقدرتها نشان داديم تا ديگر جرئت حمله به ايران را نداشته باشند؛
بنابراين بايد برای الگوسازی و پرورش نسل جوان در نکوداشت هفته دفاع مقدس و گراميداشت ياد شهدا رزمندگان و قدردانی از خانوادههايشان بکوشيم.
به نظر شما چه دلایل پنهانی در امر هجوم ارتش بعثی بر کشورمان دخیل بود؟
نخستين دليل حمله رژيم بعثی عراق به ايران چراغ سبز نشان دادن آمريکا به صدام برای تهاجم به ايران بود، از سویی ديگر غربیها از نفوذ و صدور انقلاب اسلامی در عراق نگران بودند و با اين حمله سعی داشتند از نفوذ انقلاب جلوگيری کنند.
رژيم بعث عراق با جمهوری اسلامی دشمنی داشت و حقارت تاريخی درباره امضای قرارداد الجزاير برای صدام عقدهای شده بود تا انتقام بگيرد که البته شکست سختی از جمهوری اسلامي دريافت کرد.
برخی کشورهای منطقه هم با صدام در تجاوز به ايران همراهی کردند و البته تضاد عقيدتی عامل ديگر حمله رژيم بعثی عراق به ايران اسلامی بود. البته تصور دولت عراق از مساعد بودن محيط بينالمللی، ضعف قدرتهای نظامی ايران، توانايی ماشين جنگی ارتش بعثی و اطمينان از پيروزی موجب شد تا صدام به آغاز جنگ ويرانگر وسوسه شود و به گمان خود (توهم صدامی) در مدت چند روز به اهداف خود برسد.
حمید رضا اسدی از دیدگاه شما دلیل تداوم جنگ پس از آزادسازی خرمشهر چه بود؟
پس از فتح خرمشهر و رسيدن به مرزهای بينالمللی راهبرد ايران به منظور تحکيم امنيت بيشتر کشور و در مقابل راهبرد آمريکا و عراق مبنی بر تحميل آتشبس به ايران بود؛ بنابراين تصميمگيرندگان نظام برای خاتمه جنگ سه گزينه پيشرو داشتند: نخست، عقبنشينی کامل ارتش بعث عراق، دوم؛ محکوم کردن صدام از طرف مجامع حقوقی و بينالمللی به عنوان متجاوز و سوم؛ پرداخت خسارت و غرامت جنگی.
با توجه به اينکه قدرتهای استکباری و مجامع بينالمللی هيچيک از اين گزينهها را محقق نکردهاند در صورتی که رزمندگان اسلام در مرزهای بينالملل متوقف میشدند، دشمن از فرصت به دست آمده برای تجهيز و بازسازی دوباره خود تهاجم را آغاز میکرد، همانگونه که عراق در پايان جنگ با اينکه ايران قطعنامه ۵۹۸ را پذيرفته بود، حمله به ايران را ادامه داد و در ادامه نيز به اشغال کويت مبادرت ورزيد.
در نهايت پس از آزادسازی خرمشهر به دلايل؛ حضور ارتش بعث عراق در بخشهای سرزمين ايران، پذيرفته شدن قرارداد ۱۹۷۵ الجزاير از جانب عراق، ارائه پيشنهاد صلح عادلانه، اعتماد نداشتن به تعهدات صدام و حزب بعث، شرايط نامساعد در منطقه مرزهای جنوبی کشور و انتظار مردم برای سرکوبی کامل دشمن جنگ ادامه يافت.
قطعنامه ۵۹۸ هيچگاه از سوي ايران رد نشد.
جمهوری اسلامی ایران چرا قطعنامۀ 598 را پذیرفت؟
امام خمينی(ره) رهبر و ولیفقيه براساس اختياری که به موجب اصل ۱۱۰ قانون اساسی داشتند، قطعنامه را پذيرفتند و آن را به مصلحت نظام تشخيص دادند. از سوی ديگر شرايط بينالمللی نامساعد بود بهگونهای که عراق با پذيرش قطعنامههای شورای امنيت ادعای صلحطلبی داشت و در مجامع بينالمللی، ايران را جنگطلب معرفی میکرد.
شرايط جديد و پيچيده در منطقه با حضور بیسابقه نيروهای نظامی آمريکا و متحدانش در خليج فارس برای نمونه حمله به هواپيمای مسافربری ايران نيز اخطاری برای ايران بود و کاربرد وسيع سلاحهای شيميايی از سوی دولت عراق و عکسالعمل ضعيف مجامع بينالمللی در اين مورد از ديگر دلايل پذيرش قطعنامه ۵۹۸ از سوی ايران بود.
نکته ديگر اينکه شرايط نامساعد اقتصادی به عنوان مثال نامه مسئولان اقتصادی کشور درباره ناتوانی در ادامه مديريت اقتصادی کشور و توسعه کمی و کيفی گسترده ارتش عراق در بُعد تجهيزات، نيروی انسانی و تشديد تسليحاتی عليه ايران از ناحيه قدرتهای استکباری بهويژه آمريکا قابل توجه است. قطعنامه ۵۹۸ هيچگاه از سوی ايران رد نشد؛ بلکه پيشنهاد ايران جابهجايی در بند اجرای آن بود.
به نظر شما رسالت دانشگاهيان در مقابل جنگ نرم چيست؟
از آنجا که قشر دانشگاهيان بيشتر با مقوله فکر و فرهنگ ارتباط دارند، در جنگ نرم دشمن نيز اين قشر در اولويت بالاي دشمنان جمهوري اسلامي قرار دارد.
راه مقابله با جنگ نرم که اکنون دانشگاهيان کشور درگير آن هستند، مبتنی بر نکات مهمی بوده که هوشياری اين قشر را میطلبد. دانشگاهيان بايد بدانند جنگ نرم جنگی است که برای مقابله با آن بايد خود را مجهز کنند و نبايد گمان کرد که فقط جنگ نظامی سخت است.
استکبار جهانی که منافع خود را در خاورميانه در خطر میبيند به دنبال اهداف و منافع خاص خود است و درک اينکه در شرايط جنگ نرم قرار داريم کمک میکند تا واقعيتهای اجتماعی و سياسی محيط پيرامون خود را بهتر ببينيم و نسبت به آن شناخت پيدا کنيم.
به عنوان سخن پایانی چه توصیهای دارید؟
نقش دانشگاهيان بسيار خطير و بااهميت است و اگر دانشگاه به انحراف کشيده شود، اين انحراف به جامعه هم سرايت میکند و فقط در صورتی که دانشگاه محل پرورش انسانهای فرهيخته با مسئوليت مهذب باشد در سالمسازی جامعه مؤثر خواهد بود.
از شما صمیمانه متشکریم بابت مطالب ارزشمندی که ارائه فرمودید.
انتهای پیام/