خلبانان، پر باز میکنند…
گلف(پایگاه منتظران شهادت):به یاد شهید عباس دوران، عباس بابایی، شهید علی اکبر شیرودی، شهید احمد کشوری، شهید جواد فکوری، شهید علیرضا یاسینی، شهید حسین حسین خلعتبری و همه تیزپروازانی که شکوهمندانه در طول دوران دفاع مقدس از جان خود برای حفظ مام وطن گذشتند.
یکی از آمادهترین یگانها در طول دوران دفاع مقدس، نیروی هوایی بود، از همان روزهای ابتدایی، نیروی هوایی مأموریت یافت تا مانع پیشروی دشمن شود، و او را در همان جایی که هست زمینگیر کند.
در آن روزها، نیروی هوایی چنان موفق عمل کرد که صادرات بشکههای نفت رژیم بعثی عراق از روزانه ۳ میلیون و نیم بشکه نفت خام به ۲۵۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت و تا پایان جنگ در همین میزان باقی ماند. بمباران نیروگاههای تولید انرژی عراق، از دیگر اقدامات نیروی هوایی بود که باعث شد تا عراق از کشور ترکیه برق وارد کند.
عملیات اچ 3، شمشیر سوزان، عملیات بغداد، سلطان 10 و کمان 99 تنها بخشی از عملیاتهای موفقیت آمیز نیروی هوایی دردفاع مقدس است. حضور به موقع و پشتیبانی همه جانبه دلاوران نیروی هوایی در طول عملیاتهای مختلف، برگ سبزی از کارنامه ارتش جمهوری اسلامی ایران در جنگ ایران و عراق است.
اولین شهید خلبان کیست؟
شهید محمد صالحی اولین خلبان شهید نیروی هوایی در جنگ ایران و عراق است. او که در سال 1328 در تهران متولد شد با گذراندن موفق دوره مقدماتی خلبانی، برای ادامه مسیر به آمریکا رفت. از او به عنوان یکی از دانشجویان نخبه در بین خلبانان ممتاز دانشگاه هوایی آمریکا یاد میشود. صالحی، پس از کسب گواهینامه خلبانی شکاری بمب افکن فانتوم به ایران بازگشت.
ایرنا ، رشادتهای این خلبان ارزنده نیروی هوایی را چنین شرح میدهد:
هواپیماهای میگ عراقی ۳۱ شهریور سال ۱۳۵۹ فرودگاه مهرآباد و دزفول را بمب باران کردند پس از اطلاع سرتیپ براتپور رئیس فرودگاه مهرآباد یک فانتوم در فرودگاه شهید نوژه به خلبانی سرلشکر صالحی با کمک خلبانش خالد حیدری در عرض ۱۰ دقیقه پرواز کرد در حالیکه زمان معین و معمولی تیک آف جنگنده ۱۵ دقیقه است.
سرلشکر صالحی که در عملیات انتقام سرخ هواپیما فانتوم بر فراز آسمان عراق توانست پایگاه های کوت و الشعیبه را بمباران کند؛ در حال بازگشت هواپیمای او توسط موشک سام مورد اصابت قرار گرفت و خلبانان فرصت خروج او از هواپیما را پیدا نکردند، لاشه هواپیما آنها در رود دجله افتاد و به درجه رفیع شهادت نائل شدند. پیکر شهید صالحی پس از ۳۲ سال در سال ۱۳۹۱ به ایران بازگشت.
رکورددار پروازهای موفق عملیاتی که بود؟
یک بار بعد از اینکه توجیه اطلاعات عملیات انجام شد، گفتند: 95 درصد امکان برگشت نیست، شهید دوران جواب داد: “حالا کی خواست برگرده؟! ” مسئولان نیروی هوایی به دلیل پروازهای زیاد عباس تصمیم گرفتند که او را به تهران منتقل کنند، اما عباس قبول نکرد و میگفت: “پرواز را دوست دارم و میخوام به این مردم خدمت کنم. تهران رفتن یعنی پشت میز نشینی و دستور دادن که اینها در مرام من نیست”. همیشه میگفت که من از پول این مردم دوره دیدم و خلبان شدم، پس باید برای این مردم بجنگم.
شهید عباس دوران رکورددار پرواز عملیاتی در دوران دفاع مقدس بود. ایشان در طی دو سال، بیش از 120 پرواز عملیاتی موفق را ثبت کردهاند که این آمار در دنیا بینظیر است.
فرماندهان دفاع مقدس در بیشتر مواقع برای تضمین موفقیت عملیاتها گزینهای جز عباس دوران نداشتند. برای همین هم او را برای عملیات بغداد انتخاب کردند و او بود که توانست هیمنه صدام را دقیقا پیش از اجرای بزرگترین مانور سیاسی خود از بین ببرد و او را به یکی از موفقترین خلبانان دفاع مقدس تبدیل کند.
ستارهی غرب لقب که بود؟
همان اولین سال جنگ بود که به دستور فرماندهی هوانیروز، علی اکبر شیرودی چند درجه تشویقی گرفت و از ستوان یار سوم خلبان، به درجه سروانی ارتفا پیدا کرد. اما در نامهای به فرمانده هوانیز کرمانشاه، در 9 مهرماه 1359 نوشت: “اینجانب خلبان پایگاه هوانیروز کرمانشاه میباشم و تا کنون برای احیای اسلام و حفظ مملکت اسلامی در تمام جنگها شرکت نمودهام، منظوری جز پیروزی اسلام نداشتهام و به دستور رهبرعزیزم به جنگ رفتهام. لذا تقاضا دارم درجه تشویقی که به اینجانب دادهاند، پس گرفته و مرا به درجه ستوان یار سومی که بودهام، برگردانید.” او که متولد دی ماه 1334 در روستای بالا شیرود تنکابن بود، به جایی رسید که تیمسار ولی الله فلاحی، رئیس وقت ستاد مشترک ارتش، او را ستارهی غرب نامید و دربارهاش گفت:” شیرودی ناجی غرب و فاتح گردنهها و ارتفاعات آریا، بازی دراز، میمک، دشت ذهاب و پادگان ابوذر بود. او غیر ممکنها را ممکن کرد.”
شیرودی در همان مدت کوتاه حضورش در جنگ، رکورد یکی از بالاترین پروازهای جنگ با بالگرد کبرا را در دنیا به نام خودش ثبت کرد. او 360 بار در خطر مرگ بود اما نجات پیدا کرد، بالگردهاش 40 بار سانحه دیدند و بیش از 300 بار مورد اصابت گلوله قرار گرفت.
برنده بزرگترین جوایز خلبانی دنیا که بود؟
روزنامه تیتر زد، اسد زاده جوایز را جارو کرد، چهار جایزه ممتاز وجود داشت که یک عدد مربوط به آکادمی پرواز یعنی درس، یک عدد مربوط به پرواز، یک عدد مربوط به بهترین افسر، یک عدد مربوط به کسی است که از همه نظر بهتر است هر کدام از این ها را یک نفر می توانست بگیرد. در تاریخ نیروی هوایی آمریکا برای اولین بار تمام این ها متعلق به یک نفر شد و آن کسی نبود جز، ابوالفضل اسدزاده. شهید اسدزاده، با آغاز جنگ تحمیلی علی رغم مخالفت مکرر نیروی هوایی به عنوان خلبان اف5 وارد میدان نبرد می شود.
خبرگزاری دفاع مقدس درباره آخرین عملیات این شهید نوشته است: پس از پرواز های مکرر در خاک دشمن و بروز مهارت و شجاعت خود، سرانجام در عملیات والفجر 8 پس از بازگشت از ماموریت، هواپیمایش مورد اصابت پدافند هوایی دشمن قرار گرفت. به هواپیما صدمه شدیدی وارد شده بود، لیدر وی مکرر از او می خواهد هواپیما را ترک نماید، اما او عقیده داشت به هر قیمت شده هواپیما را نجات دهد که علیرغم تلاش زیاد فرصت پیدا نمی کند و در خاک ایران اسلامی در جزیره مینو به زمین اصابت کرد. افسر رادار می گفت آخرین صحبت های ابوالفضل، ندای یا صاحب الزمان بود.
انتهای پیام/