سيد مرتضی آويني معتقد است: سينما، ابزار بياني رام و مطيع نيست كه در صورت تسلط بر قواعد بيانياش، موفق شويم هر مفهومي را به واسطة آن منتقل كنيم، بلكه پديدة پيچيدهاي است با وجوهي متفاوت و گاه متناقض كه قابليتها و خصوصياتش را در طول بيش از صد سال تاريخ پرحادثهاش تثبيت كرده است. تلاش براي تغيير اين قابليتها و استفاده از سينما براي برآورده كردن مقاصدي بسيار متفاوت با آنچه در تمام دورانها مشاهده شده، دشواريهايي دارد كه بايد در نظر گرفته شود. كتاب سینما و افقهای آینده مطالبي را در باب آوا و افكار شهيد آويني دربارة سينما شامل ميشود و قالب نوشتاري آن مبتني بر گفتوگوست كه معمولا شكل توصيف دارد و گاهي نيز به جدل تبديل ميشود؛ نگارنده معتقد است نميتوان با نوشتن مقالههاي تئوريك رايج به بسياري از سوء تعبيرها دربارة تاملات آويني پاسخ گفت؛ چرا كه ماهيت و فكر او جدلي است. در پايان كتاب نيز زندگينامة مختصر شهيد آويني براي مرور علاقهمندان و دو مقالة تكميلي؛ يكي دربارة موضوع تقابل فرهنگها و يكسانسازي فرهنگي در دنياي امروز و ديگري در خصوص نسبت ميان سينما و دين و قابليتهاي سينما براي پذيرش مفاهيم ديني گنجانده شده است. اين دو مقاله تكميلكنندة مباحثي محسوب ميشوند كه در متن كتاب به اختصار طرح شدهاند و مجالي براي شرح و بسط آنها نبوده است.
سینما و افقهای آینده
موضوع: | آوینی، مرتضی،۱۳۲۶ - ۱۳۷۲.-- نقد و تفسیر |
---|---|
محل نشر: | تهران |
نویسنده: | حسين معززينيا |
ناشر: | ماتيكان |
سال نشر: | 1388 |
شابک: | اطلاعاتی ثبت نشده |
کتابخانه ملی: | https://opac.nlai.ir/opac-prod/bibliographic/1704788 |