سپیده در زمان جنگ ایران و عراق، از پرستاران شهر سردشت بود و در بمباران شیمیایی سردشت، دچار تأثیرات شیمیایی شد. سالها بعد سهیل و سپیده در انتظار فرزند خود هستند. پس از سونوگرافی، پزشکان میگویند فرزند سپیده دچار مشکلات تنفسی و معلولیت است و این وضعیت ناشی از گازهای شیمیایی زمان جنگ است. سهیل اصرار دارد تا فرزندشان را سقط کنند اما سپیده مخالفت میکند و سهیل، سپیده را طلاق میدهد. پس از زایمان، در طی چک آپهای ماهیانه، پزشک به سپیده میگوید که این وضعیت سعید، ناشی از مشکلات ژنتیکی است و گازهای عصبی روی سعید تأثیری نداشته و…
این فیلم به کارگردانی رسول ملاقلی پور و تهیه کنندگی منوچهر محمدی محصول سال 1385 است. از بازیگران معروف این اثر میتوان به حسین یاری، علی شادمان، سحر دولتشاهی،جمشید هاشمپور،گلشیفته فراهانی، شراره دولت آبادی، امیرحسین صدیق و رامین راستاد اشاره کرد. این اثر سینمایی با تشخیص کمیتهای از بنیاد سینمایی فارابی به عنوان نماینده ایران در هشتادمین دوره جوایز اسکار در سال ۲۰۰۷ انتخاب شد. علاوه برآن، میم مثل مادر جایزه اصلی جشنواره “مذهب امروز” ایتالیا را دریافت کرد.
مجله پگاه حوزه در شماره 197 خود درباره فیلم سینمایی میم مثل مادر نوشته است: در ادامه آثار ملا قلی پور، نشانگر سر ریز کردن مسائل دفاع مقدس به دوران پس از آن و جامعه کنونی است. محسن مخملباف نخستین فیلم سازی بود که با پیگیری رویدادها و آسیب های دفاع مقدس بر انسان های صدیق و مؤمن در فضای خارج از جنگ، برداشتی اجتماعی و انتقادی را در آثار مربوط به این بخش بنا نهاد. در آن زمان ابراهیم حاتمی کیا که در کنار شهید آوینی در جبهه ها حضور داشت، با فیلم وصل نیکان کوشید، نقد مخملباف را در عروسی خوبان نقد کند.
ملا قلی پور، یک سینماگر کهنه کار سینمای دفاع مقدس است که سینما را طی همان دفاع مقدس آموخته و همواره کوشیده است به تجربه خود بیفزاید و به تجربه های تازه ای دست بزند. به هر حال کم کم سینمای او دارای تشخصی قابل اعتنا شد.
در “میم مثل مادر” خبری از جنگ به طور مستقیم نیست و مشكل همیشگی ملاقلی پور،یعنی فیلمنامه بیشتر از همیشه خود را نشان می دهد.با شروع فیلم و پیش رفتن آن،انگیزه اصلی كه باعث می شود تماشاگر فیلم را دنبال كند،مسئله تولد یا سقط جنین است. این كه مهر مادر پیروز می شود یا بغض پدر؟.
طبیعی است كه چنین نقطه اوجی باید در انتهای فیلمنامه باشد و تماشاگر را به دنبال خود بكشاند.اما به دنیا آمدن بچه و ترك پدر مربوط به دقیقه سی فیلم می شود و معلوم نیست كه این هفتاد دقیقه باقی مانده را قرار است با چه انگیزه ای دنبال كنیم؟.انگیزه ای كه خود فیلمساز هم آن را نمی داند.