عباس جوانی جانباز که ترکشی به یادگار از سالهای جنگ در کنار شاهرگ گردنش جاخوش کرده برای درمان به تهران می آید و به طور اتفاقی با همرزمش حاج کاظم مواجه میشود. او که به گفته دکترش با توجه به شرایط بحرانی باید هرچه سریعتر برای درمان به لندن سفر کند، به دلیل نداشتن هزینه سفر، حاج کاظم حاضر میشود ماشینش را بفروشد اما خریدار که به موقع پول را برای او نمی آورد از ریئس آژانس درخواست میکند در مقابل هزینه سفر تا آمدن خریدار، سوییچ ماشین را پیش خود نگه دارد در عوض بلیط را صادر کند . او اصرار میکند که عباس از رزمندگان جنگ است اما با شنیدن سخنان طعنه آمیز درباره رزمندگان، او اقدام به شکاندن شیشه آژانس و به گروگان گرفتن مسافران داخل آژانس میشود…
فیلم آژانس شیشه ای به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا در سال 1376 تولید و در شانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم فجر به نمایش درآمد و موجی از جنجال ها را با خود به همراه داشت.
فیلمبرداری این اثر ماندگار حدود 2 ماه به طول انجامید. سکانس های درون آژانس بیشترین زمان را به خود اختصاص داد. مکان فیلمبرداری در حوالی خیابان کریمخان قرار داشت و می توان گفت صحنه فرودآمدن هلکوپتر در این خیابان یکی از مهم ترین اتفاقات تکنیکی در سینمای بعد از انقلاب بیان شده است.
این فیلم در هفدهمین جشنواره فیلم فجر در سال 1377 به عنوان “بهترین فیلم سیاسی پس از انقلاب”، جشنواره بین المللی فیلم مقاومت در سال 1397 به عنوان “بهترین فیلم سینمایی دفاع مقدس” و در سال 87 به عنوان یکی از پنج فیلم برتر تاریخ سیمای ایران پس از انقلاب انتخاب شد.
همچنین با دریافت 9 سیمرغ بلورین در رشته های بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلم نامه، بهترین بازیگر نقش اول مرد، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد، بهترین موسیقی متن، بهترین تدوین، بهترین فیلم از نگاه تماشاگران و یک دیپلم افتخار برای دیگر نامزد در رشته بهترین بازیگر نقش مکمل مرد در تاریخ سینمای ایران پس از انقلاب دارای رکورد چشم گیری شد.
با وجو اینکه فیلم آژآنس شیشه ای، فیلمی خوش ساخت و حرفه ای محسوب میشود اما نقدهای اجتماعی متعددی به آن وارد شده است. برخی آن را یکی از سیاسی ترین فیلم ها برشمردند ، فیلمی که الگویی شد برای ساخت فیلم های انتقادی به مسائل سیاسی و اجتماعی. اما موضوع گروگان گیری موضوع اصلی میان تمام منتقدان است. عده ای معتقدند با توجه به اینکه افراد گروگان گرفته شده به عنوان نماینده قشرهای مختلف مردم جامعه بودند آن را تقابل بین فیلمساز با مردم جامعه بیان کردند.
اما عده ای دیگه از منتقدان تقابل اصلی را بین نقش اول با مامور امنیتی میدانند نه گروگان ها.
از جمله حاشیه های این فیلم میتوان از شکایت نیروی انتظامی برای نشان دادن چهره نامناسب از پلیس در این فیلم اشاره کرد که معاون وزیر فرهنگ و ارشاد وقت آن زمان برای حل موضوع با فرمانده نیروی انتظامی وارد گفتگو شد و در نهایت با توجیه شدن آن ها، نیروی انتظامی دادخواست خود را پس گرفت، هرچند که تا پایان جشنواره فیلم فجر هم وضعیت اکران این فیلم نامعلوم بود.