اتومبیل یک جنگ زده آبادانی که به تهران مهاجرت کرده، به سرقت برده می شود. او همراه پسرش جستجویی را برای یافتن تنها دارایی اش آغاز می کند. در این بین او با مردی آشنا می شود که به اقتضای حرفه اش می تواند وی را در ردیابی اتومبیل مسروقه کمک کند. طی این جستجو برنا، پسر مرد نیز در پی یافتن عینک گمشده اش است. جستجوی همزمان پدر و پسر مسائلی را ایجاد می کند…
این فیلم به کارگردانی کیانوش عیاری و تهیه کنندگی علی اکبر عسری درسال 1371 تولید شده است.
از بازیگران معروف و قدیمی این اثر، سعید پورصمیمی، حسن رضایی، بهروز رضوی، سعید شیخزاده، افسانه محمدی، وحید شیخزاده و… است.
این فیلم برنده جایزه پلنگ نقرهای از جشنواره بینالمللی فیلم لوکارنو شد.
درباره وضعیت مهاجرین جنگ باید گفت که نمیخواستند از آبادان بیرون بیایند اما صدام کوتاه نمیآمد. جنگ که همه را تاراند، جنگزدهها راهی استانهای مرکزی و شرق شدند. بیش از ٥میلیون نفر خانه و شغلشان را از دست دادند. دو و نیممیلیون نفر مجبور به مهاجرت شدند. آمارهای بنیاد امور مهاجران جنگ ایران و عراق نشان میدهد؛ یکمیلیونو٢٠٠هزار نفر از مهاجران در ٣٦٠ اردوگاه در ٢٧ استان کشور ساکن شدند و قریب به یکمیلیون نفر به واسطه آشنایان و خویشان در جای امنی مأوا گرفتند. آبادان و خرمشهر در طول جنگ تحمیلی از سکنه خالی شدند و به جای آن جمعیت استانهای مرکزی و شرقی (به جز سیستانوبلوچستان) دو برابر شد.
اگر اهل فیلم باشیم و علایق سینمایی را در نظر بگیریم، زیرنویس اولیه فیلم های آبادانی ها و اقتباس کیانوش عیاری بر اساس دزد دوچرخه ساخته ویتوریو دسیکا نظرمان را جلب می کند.
اما مسائل متعددی که تماشای مجدد آبادانیها پس از سه دهه امروز با بینندگان مواجه میشود، مطالعه تطبیقی ساختار سینمایی و کیفیت نشانههای بصری آبادانیها و دزد دوچرخه را تا حدودی بیاهمیت میکند. وقوع هشت سال جنگ منجر به داستانهای بیشماری و همچنین آثار اجتماعی بسیاری شده است که سه دهه بعد در شرایط اجتماعی امروز به راحتی قابل مشاهده است.
با شروع جنگ، درویش خانواده خود را به تهران آورد و زندگی دور از جنگ را در اقامتگاه هجرت آغاز کرد. استفاده کرد و با شروع جنگ هشت ساله ایران و عراق به محل اقامت مهاجران جنوب کشور تبدیل شد.
اگر اهل فیلم باشیم و علایق سینمایی را در نظر بگیریم، زیرنویس اولیه فیلم های آبادانی ها و اقتباس کیانوش عیاری بر اساس دزد دوچرخه ساخته ویتوریو دسیکا نظرمان را جلب می کند.
اما مسائل متعددی که تماشای مجدد آبادانیها پس از سه دهه امروز با بینندگان مواجه میشود، مطالعه تطبیقی ساختار سینمایی و کیفیت نشانههای بصری آبادانیها و دزد دوچرخه را تا حدودی بیاهمیت میکند. وقوع هشت سال جنگ منجر به داستانهای بیشماری و همچنین آثار اجتماعی بسیاری شده است که سه دهه بعد در شرایط اجتماعی امروز به راحتی قابل مشاهده است.