نمایشگاه روضه بهشت

اینجا پوستر ها روضه میخوانند

به گزارش گلف به نقل از خبرگزاری تسنیم، مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری انقلاب اسلامی به‌مناسبت فرا رسیدن ماه محرم؛ موسم سوگواری بر سید و سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین(ع) سلسله نمایشگاه‌هایی را با عنوان «روضه بهشت» تدارک دیده است که مشتمل بر پنج بخش یا به‌تعبیر گردانندگان، مجالسی پنج‌گانه است.

بخش اول یا به‌اصطلاح، مجلس اول از این سلسله نمایشگاه‌ها، به نمایش آثار عاشورایی هنرمندان رشته نقاشی اختصاص داشت. در مجلس اول 10 تابلوی نقاشی از هنرمندان شاخصی چون: مرتضی اسدی، ایرج اسکندری، کاظم چلیپا، حسین خسروجردی، حبیب‌الله صادقی، غلامعلی طاهری، عبدالحمید قدیریان، مصطفی گودرزی، مرتضی گودرزی دیباج و حسن یاقوتی از 18 تیر 1403 روی دیوار نگارخانه زنده‌یاد عالی رفت و نمایش آن تا 26 تیر ادامه داشت.

اما «روضه بهشت؛ مجلس دوم» که از عصر روز شنبه 30 تیر 1403 افتتاح شده است، به نمایش پوسترهایی عاشورایی از 10 هنرمند شناخته‌شده عرصه هنرهای تجسمی اختصاص دارد؛ هنرمندانی چون: احمد آقاقلی‌زاده, کوروش پارسانژاد، محمد خزایی، محمدرضا دوست‌محمدی، سید حمید شریفی آل‌هاشم، ابوالفضل عالی، مهدی حاجی‌محمدی فریمانی، سید حسن موسی‌زاده، مسعود نجابتی و علی وزیریان.

آثار حاضر در این مجلس، مجلس پیشین و مجلس‌های پیش‌ِرو همگی از گنجینه مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری انتخاب شده‌اند و قرار است تجلی هنرهای تجسمی معاصر در بیان حماسه معنوی عاشورا باشند.

وقتی پای به «روضه بهشت؛ مجلس دوم» می‌گذاریم، در وهله نخست، نوای روح‌بخش نوحه را می‌شنویم که در فضای نمایشگاه طنین‌ انداخته است؛ نوایی که بر معنویت تماشای پوسترهای عاشورایی روی دیوار، می‌افزاید.

همچنین ذیل هر اثر هنری، قطعه شعری متناسب با مضمون و حال‌وهوای آن اثر نگاشته شده است تا مخاطب، تجربه‌ای عمیق‌‌تر و به‌یادماندنی‌تر از مواجهه با یک اثر هنری عاشورایی را در ذهن خود ثبت کند.

در بدو ورود به نمایشگاه، نخستین پوستری که توجه مخاطب را به خود جلب می‌کند، اثری با تکنیک دیجیتال از حمید شریفی آل‌هاشم است که «این حسین کیست» نام گرفته است. در میانه این اثر، شمعی را به تماشا می‌نشینیم که نور خود را از وجود حضرت سیدالشهدا(ع) وام گرفته است و در شعله شمع، گل و مرغ دیده می‌شود، گویی جانمایی این اثر به‌عنوان نخستین تابلویی که مخاطب در «روضه بهشت؛ مجلس دوم» با آن مواجه می‌شود، به‌منزله دعوتی برای شناخت دوباره پیشوا و مقتدای آزادگان عالم، حضرت امام حسین(ع) توسط مخاطبان باشد.

در ادامه، با پوستری از محمد خزایی روبه‌رو می‌شویم، اثری با تکنیک دیجیتال که «نصر من الله» نام گرفته است. در میانه این اثر، قطعه‌شعر «ای یادگار حیدر کرار یا حسین» به‌شکل مکرر به تصویر درآمده و دور تا دور آن با ذکر یا الله، یا محمد(ص) و یا علی(ع) مزین شده است. در طرف راست و چپ پوستر نیز آیه شریفه «انّا فتحنا لک فتحاً مبیناً» به‌صورت مکرر درج شده است. نهایتاً جلوی پوستر، نماد دست، خمسه یا پنجه، به‌مثابه یکی از عناصر نمادین ماه محرم به تصویر کشیده شده که روی آن تعبیر «نصرٌ من اللّه و فتحٌ قریبٌ» طراحی شده است.

همچنان به حرکت در فضای نمایشگاه ادامه می‌دهیم تا اینکه چشم‌مان به پوستری از علی وزیریان، هنرمند نام‌آشنای عرصه هنرهای تجسمی و سینما می‌افتد. این پوستر که «عزیز فاطمه» نام گرفته با تکنیک دیجیتال اجرا شده و بر پایه تایپوگرافی یکی از اذکار مشهور زیارت عاشورا یعنی «السّلام علیک یا ثاراللّه و ابن‌ثاره و الوتر الموتور» قوام یافته است.

در بخش دیگری از نمایشگاه «روضه بهشت؛ مجلس دوم»، پوستری از زنده‌یاد ابوالفضل عالی به نمایش درآمده است، پوستری که «اینک کربلا می‌خواندم» نام گرفته و با تکنیک ایربراش روی مقوا خلق شده است، این پوستر اگرچه حال‌وهوای دفاع مقدسی دارد اما پیوند مفهومی وثیقی با فرهنگ عاشورا یافته و تداعی‌گر عشق و ارادت رزمندگان سرافراز دفاع مقدس به زیارت مولا و مقتدایشان حضرت امام حسین(ع) در سرزمین کربلا است.

اما یکی از آثاری که شاید بیش از دیگر آثار نمایش‌یافته در نمایشگاه، توجه مخاطبان را به خود جلب می‌کند، اثری متفاوت از مسعود نجابتی، هنرمند صاحب‌نام عرصه هنرهای تجسمی است. این اثر فاخر که «دست به دامان توام» نام گرفته، با قلم و مرکب، به‌خط ثلث و در سال 1403 خلق شده است. در اثر مذکور، نام مبارک حضرت سیدالشهدا(ع) به‌همراه یاران شهیدشان در صحرای کربلا خوشنویسی شده که ترکیب‌بندی چشمگیری را پیشِ‌روی مخاطبان قرار داده است.

در بخشی از نمایشگاه نیز تصاویر 10 پوستر عاشورایی در ابعاد کوچک (کارت‌پستالی) چاپ شده است تا مخاطبان علاقه‌مند، بتوانند این کارت‌پستال‌ها را به‌یادگار با خود از  «روضه بهشت» به خانه ببرند و یاد و خاطره این نمایشگاه را حتی پس از پایان آن نیز با خود به‌همراه داشته باشند.

گفتنی است که نمایشگاه «روضه بهشت؛ مجلس دوم» تا 6 مرداد 1403 همه‌‌روزه از ساعت 9 تا 19 در نگارخانه ابوالفضل عالی حوزه هنری واقع در خیابان سمیه، نرسیده به خیابان حافظ پذیرای عموم هنردوستان خواهد بود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *